Тема: ПОНЯТТЯ РИЗИКУ. ВИДИ РИЗИКУ. КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ РИЗИКУ ВІЛ-ІНФІКУВАННЯ В ЖИТТЄВИХ СИТУАЦІЯХ
Мета: Ознайомити учасників з поняттями: «ризик», «рівень ризику», «оцінювання ризику в життєвих ситуаціях», «оцінювання ризику в ризикованих ситуаціях». Тренувати в учасників навички оцінювання ризику ВІЛ-інфікування у різних ситуаціях. Наводити приклади ризикованої поведінки.
Обладнання і матеріали: посібник для учнів
Орієнтовний план
Тренінгові активності
|
Час
|
Привітання, зворотний зв'язок
|
7 хв.
|
Стартове завдання
|
7 хв.
|
Робота в групах: «Оцінюємо ризики у життєвих ситуаціях»
Обговорення ситуацій
|
26 хв.
|
Зворотний зв'язок, завершення тренінгу
|
5 хв.
|
- Привітання, зворотний зв'язок
• Ритуал привітання.Вправа «Кросворд»
Учасники записують своє ім’я у стовпчикі навпроти кожної літери пишуть слово, якепочинається з неї і характеризує цю людину.
Наприклад, ОЛЕНА:
О – організована,
Л – лояльна,
Е – енергійна,
Н – наполеглива,
А – активна.
• Бліц-опитування: «Що ми робилина минулому тренінгу?»
- Стартове завдання
• Повторити шляхи та умови інфікування ВІЛ, ланцюг ВІЛ-інфікування.
• Повідомити завдання: навчитись оцінювати ризики інфікування ВІЛ у щоденних ситуаціях, щоб по його завершенні надавати кваліфіковані поради з цієї проблеми.
- Оцінювання ризиків (Посібник дляучнів, с. 37)
Мета: тренінг навичок оцінюванняризиків ВІЛ-інфікування у життєвихситуаціях.
1. Пояснення категорій ризику, на прикладах.
ДР (дуже ризиковано) — значний контакт з кров’ю чи іншими рідинами організму, якімістять небезпечну концентраціюВІЛ:
Приклад: переливати неперевірену кров.
Це роблять тільки за згоди родичів потерпілого, якщо йдетьсяпро його життя.
РН (ризик низький або теоретичний) — існує можливістьнезначного контакту з кров’ю,спермою чи вагінальними виділеннями інфікованої людини:
Приклад: Цілуватися в губи.
Існує незначний ризик, якщо в роті ВІЛ-інфікованого є виразки або ранки. Але цей ризик теоретичний,адже практично таких випадківзафіксовано не було.
Спільно користуватися бритвою для гоління.
У Росії зафіксовано рідкісний випадок зараження батька від інфікованогосина, з яким вони спільно користувалися бритвою для гоління.
Спільно користуватися зубноющіткою.
Кровоточивість ясен —доволі поширена проблема. Томутеоретично існує ризик контакту інфікованої крові зі слизовоюоболонкою в роті іншої людини.Однак ризик є дуже низьким,оскільки при змішуванні з пастою та ополіскуванні концентрація вірусу знижується.
РВ (ризик відсутній) — відсутність контакту з кров’ю, спермою або вагінальними виділеннями ВІЛ-інфікованого:
Здавати кров на станції переливання крові. На станціях переливання крові використовуютьодноразові комплекти для забору крові. Це безпечно.
2. Виконання завдання: учасники діляться на 4 групи. Кожна обговорює по 8 запропонованих у посібнику ситуацій.
3. Представники груп по черзі зачитують їх і оцінюють ризик. Обговорення ситуацій, щодояких групи не дійшли згоди.
7. Перевірка правильності оцінювання ризиків у запропонованих ситуаціях.
Правильні відповіді
1) користуватися туалетом у громадських місцях (РВ);
2) доглядати хворого на СНІД (РВ);
3) обробляти рану ВІЛ-інфікованогобез гумових рукавичок (ДР);
4) мати незахищені сексуальні контакти (ДР);
5) повторно використовувати презервативи (ДР);
6) дружній поцілунок (РВ);
7) робити ін’єкції одним шприцом(ДР);
8) купатися з ВІЛ-інфікованим (РВ);
9) користуватися однією голкою дляпроколювання вух (ДР);
10) утримуватися від статевих стосунків (РВ);
11) ходити до школи разом з ВІЛ-інфікованими дітьми (РВ);
12) бути покусаним одним комаром(РВ);
13) робити насічки на шкірі ножем,яким користувалися інші (ДР);
14) здавати кров на станції переливання крові (РВ);
15) під час статевих контактів постійно і правильно користуватися
презервативами(РН);
16) вживати їжу, приготовлену ВІЛ-інфікованим (РВ);
17) плавати у басейні з ВІЛ-інфікованими (РВ);
18) дружити з ВІЛ-інфікованим (РВ);
19) погоджуватися на секс без презерватива (ДР);
20) цілуватися в губи (РН);
21) обнімати ВІЛ-інфікованого (РВ);
22) часто змінювати сексуальних партнерів (ДР);
23) робити штучне дихання «рот врот» (РН);
24) робити ін’єкції одноразовим шприцом (РВ);
25) користуватися спільною голкоюдля нанесення татуювання (ДР);
26) користуватися бритвою іншої людини (РН);
27) сидіти за однією партою з ВІЛ-інфікованим (РВ);
28) користуватися спільними голкамидля ін’єкцій (ДР);
29) пити з однієї склянки з ВІЛ-інфікованим (РВ);
30) користуватися спільною зубноющіткою (РН);
31) обробляти рану ВІЛ-інфікованогов гумових рукавичках (РВ);
32) їздитив переповненому транспорті (РВ).
- Зворотний зв'язок
- Відповіді на запитання, які залишилися в учнів, щодо ризиків інфікування ВІЛ.
- Запропонувати свої ситуації та оцінити ризик інфікування ВІЛ у цій ситуації
- Ритуал прощання
Вправа «Я бажаю тобі...»
- Домашнє завдання
- Опрацювати с. 36-39 посібника для учнів,
- підготувати повідомлення про ситуації, в яких існує професійний ризик ВІЛ-інфікування (друковані видання, Інтернет)
|